Prokontra.hu
Hírek és információk

Aki azt állítja, hogy a színházak biztonságban vannak, az vagy nem érti a rendszert, vagy nem akarja érteni

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről

Aki azt állítja, hogy 2019-ben a színházak biztonságban vannak, az vagy nem érti a rendszert, vagy nem akarja érteni – mondja Zsedényi Balázs, az Átrium produkciós menedzsere, a Heti Világgazdaságnak adott interjújában.

Budapest befogadó színházként is működő magánszínháza, az Átrium az elmúlt évek legnagyobb sikerszériái közül többet jegyez: itt látható Az Őrült Nők Ketrece, az Igenis, miniszterelnök úr”, vagy épp a Chicago. Az intézmény üzemeltetését két éve vette át a színház repertoárjának gerincét addig is alkotó Kultúrbrigád csapata. Azóta közel százezres nézőszámot produkáltak. A menedzser hangsúlyozta:

„Akik azt mondják, hogy a tao nem volt alkalmas arra, hogy a magáncégeket és a kultúrát közelebb hozza egymáshoz, nem használták ki elég jól a rendszer előnyeit”

Zsedényi hangsúlyozta, továbbra sem tudnak semmi konkrétat az előirányzott 37,5 milliárd forintos költségvetési támogatás elosztásáról, a függetlenek, a nem állami fenntartású, sőt az állami finanszírozású intézmények helyzetéről sem:

“Csupán arra kaptunk választ, hogy elég pénz áll rendelkezésre ahhoz, hogy minden tisztességesen működő színházat vagy előadó-művészeti szervezetet kifizessenek a 2018-as jegybevételek alapján. Erre sajnos nem lehet évadot, repertoárt tervezni.”

Hangoztatta, aki azt állítja, hogy 2019-ben a színházak biztonságban vannak, az vagy nem érti a rendszert, vagy nem akarja érteni. Az előadó-művészeti szervezetek a 2017-es jegybevételük alapján hívhatták le 2018-ban a tao-támogatásukat, az az évi bizonyított költségeik finanszírozására:

“A 2018-as jegybevétel alapján senki nem kapta meg a taót. Három hónapja úgy működnek a színházak, hogy nem tudják, milyen bevételekre számíthatnak, valószínűségekre hirdetnek műsort. Az Alaptörvényben elvileg szerepel az, hogy nem lehet úgy megváltoztatni egy jogszabályt, hogy a felkészülési időt nem adják meg a szereplőknek./…../ ” Ennek a rendszernek a kivezetése így minimum két évet igényelt volna, hogy zökkenőmentesen és kalkulálhatóan történjen.”

Elmondta, nagyon sok megbeszélés zajlott a nyár folyamán, úgy tűnik, teljesen feleslegesen, mert azok mind arról szóltak, hogy hogyan alakítsák át a rendszert. Egyik javaslatra sem jött érdemleges válasz:

“Sokan csak a tao hátulütőiről beszélnek, a szereplőknek arról a bizonyos 10 százalékáról, aki visszaélt vele, csalt, lopott, és valóban, a kifizetett tao valószínűleg sokkal magasabb, mint 10 százaléknyit eltüntetve. Kiszámítható jogi környezetben, kiszámítható bevételi struktúrával a színházak meg tudtak erősödni anyagilag, repertoárt tudtak építeni, az állami struktúra mellett kialakulhatott egy professzionális magánszínházi struktúra is.”

Kitért arra, a Kultúrbrigád 2017 augusztusa óta üzemelteti a színházat. 2018-ban négy hónap tao-jogosultságát hívhatták le, ez nagyjából négy hónap működését finanszírozta értelemszerűen:

“Nagyjából 220 millió forintot vettek el tőlünk visszamenőleges hatállyal az Átrium saját előadásai után.” /……/ ” Már eddig is két-három kör hátrányból indultunk a tao-rendszerben, mint az állami fenntartású színházak.”

A jelenlegi működésük fenntarthatatlan. Nincs, akinek azt mondhatnák, sajnos történt egy jogszabályi malőr, légy szíves adjatok pénzt, ameddig kihúzhatjuk, és az új rendszer felépül:

“Két dolog jöhetne szóba, a költségek csökkentése, a bevételek növelése. A költségcsökkentés határai az üzemi működés miatt nagyon végesek. Ha eddig tíz ember épített fel egy díszletet, holnaptól nem tudja felépíteni három ember, nyolcan talán még megtehetik egy-két alkalommal.” /…../ “Azt nem lehet elvárni, hogy néhány színház tegyen úgy, mintha nem lenne torz a piac, és adja a jegyeit az állami-önkormányzati színházak jegyárainak két-háromszorosáért. “

Kitért arra, hogy a legnagyobb költséget a nagy kiállítású musicalek, Az Őrült Nők Ketrece, a Chicago játszása jelenti, de más előadások is el fognak tűnni rövid időn belül, ha nem történik előrelépés. Százezer néző elvárhatja, hogy működjön az Átrium:

“…. a fennmaradásunk a tét. A közösség plusz tehervállalása el tudná tartani az Átriumot, a jegybevételek nem. Ötszáz támogató esetén az évad végéig zavartalanul működünk. Ezer támogató esetén a következő évadot is elkezdhetjük. A támogatásért cserébe adunk elővásárlási jogot, jegyárkedvezményeket, ajándékokat. Rendkívüli köszönettel tartozunk azoknak, akik regisztráltak a mecénás programra..”

/A teljes tartalom a hvg.hu oldalon érhető el/

Hívja meg a szerzőt egy kávéra

Akár ez is tetszhet

Ez a webhely sütiket használ a felhasználói élmény növelése érdekében. A Google sütikkel elemzi a honlap forgalmát, és szabja személyre a hirdetéseket. Az oldal böngészésével hozzájárul a sütik használatához. Elfogadom Több infó