Prokontra.hu
Hírek és információk

Nincs pedagógushiány, hiszen túlóráznak a pedagógusok

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről

A Klebersberg Intézményfenntartó Központ álláspontja szerint nincs pedagógushiány Magyarországon, csupán a fluktuáció miatti egy-két százalékos résről lehet beszélni. Ezek szerint az a 696 tanár és tanítói állásra toborzás, ami csak a közigazgatási álláshirdetések között volt található a tanév elején, elenyészőnek tekinthető. A bérek sem vonzzák a fiatalokat erre a pályára, bár hallottunk már olyan orvosról is, akinek más a véleménye.

Ha nem változik semmi, összeomolhat az oktatási rendszer

Országszerte óriási problémát okozott a szeptemberi tanévkezdésnél, hogy százasával álltak üresen a tanári, tanítói álláshelyek. A közigallas.hu-n feladott hirdetések csak a teljes állásokra vonatkoznak, a részmunkaidős állások meghirdetését máshol is feltehették, azaz a 696-nál csak több lehet a betöltetlen álláshelyek száma. Ez ráadásul még  azzal is tetézi a problémát, hogy megindult az elöregedés a pedagógus pályán. Míg 2003-ban 16 %-uk volt 30 év alatti, addigra 2016-ra már csak 10%. A pedagógusállomány fele 50 év feletti. Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke aggasztónak látja a jövőképet, úgy véli, ha minden változatlan marad, akkor összeomlás előtti állapotban van az oktatás.

Üres osztály - zoom.hu
Üres osztály - zoom.hu

Túlórákkal mindent meg lehet oldani, tehát nincs pedagógushiány

A Szülői Hang Közösség két hónap alatt mintegy ötezer szülő véleményére volt kíváncsi azzal kapcsolatban, hogy van-e tanárhiány az ő véleményük szerint. Nem lett sarkosan kimutatható sem az igenek, sem a nem-ek aránya, ugyanis a megkérdezettek 45 %-a látja úgy, hogy létezik a probléma, azaz csekélynek tűnik a véleménykülönbség.

A Klebersberg Központ kifejtette, hogy hiába ír a média országos pedagógushiányról, ők ezt nem így tapasztalják. A fluktuáció miatti egy-két százalékos mozgást nem lehet annak nevezni. A tankerületekben mindenhol biztosított a feladatok elvégzése, fizetett túlórákkal, óraadói megbízásokkal megoldották a betöltetlen álláshelyek miatt felmerülő helyzetet. Sőt, az OECD-átlag szerint ebben a tanévben ezerkétszázzal több foglalkoztatott van pedagógusi munkakörben, mint az előző, 2017/18-as tanévben volt.  A Klebersberg Központ mindent megtesz a tankerületi központokkal közös összefogásban azért, hogy a pálya iránt minél több fiatal legyen elkötelezett, és ezt a hivatást válassza életfeladatául.

Ha nem látjuk a problémát, akkor az nincs is

Ha üres álláshelyeket fel kell tölteni túlórákkal, óraadó tanárokkal, az azt jelenti, hogy a feladatokat megoldatják ugyan velük, de a pedagógusok a munkája nő, az elvárások irántuk emiatt magasabbak lesznek. Ezzel a helyzettel a minőség a mennyiség rovására mehet. A megoldás, amit a tankerületek alkalmaznak, mindenképpen megpróbálja azt a látszatot kelteni, hogy a probléma megoldódott, de inkább a szőnyeg alá seprésnek lehetne nevezni, mert pedagógushiány nem tűnt el, csak átalakult.  van olyan gondolkodás, hogy : ha nem látom, az nincs is! – de ezt egy óvodás gondolja csak komolyan. Vagy még ő sem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről

Akár ez is tetszhet

Ez a webhely sütiket használ a felhasználói élmény növelése érdekében. A Google sütikkel elemzi a honlap forgalmát, és szabja személyre a hirdetéseket. Az oldal böngészésével hozzájárul a sütik használatához. Elfogadom Több infó