Prokontra.hu
Hírek és információk

Palkovics minisztert most már kormánybiztosnak is kinevezték

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a Budapest-Belgrád közötti vasútvonal magyarországi fejlesztéséért felelős kormánybiztosnak nevezték ki Palkovics László innovációs és technológiai minisztert. Új beszerzési eljárást indítana Soroksár és Kelebia között, mert a költségek 578 milliárdról 693 milliárdra emelkedtek időközben, ám a kormány ennek a többletkülönbségnek a finanszírozását nem tudta bevállalni.
Palkovics két éven át a felel a magyar és a kínai kormány közötti megállapodásban megfogalmazott feladatok megvalósulásáért is.

115 milliárd forinttal nőttek a költségek Soroksár és Kelebia között

Orbán Viktor nem is olyan régen még azt mondta, nagyon fontos, hogy a Budapest-Belgrád szállítási vasútvonal keresztülmegy hazánkon, és ha forintosítva nem is térül majd meg a beruházás, az országunkon keresztülvezető útvonal „ténye felértékeli Magyarországot”.

A felújítási munkálatok közben azonban kiderült, hogy Soroksár és Kelebia között oly mértékű fejlesztést kell végrehajtani a vasútvonalon, amely nem várt kiadásokkal jár. A két település közötti vasúti fejlesztés költségei 115 milliárd forinttal növekedtek meg, azaz 578 milliárd forint helyett 693 milliárdra nőtt. Emiatt nemrégen még arról volt szó, hogy új beruházási eljárást kell indítani, mert a kormánynak nincs pénze finanszírozni a többletkiadást. Most, úgy tűnik, mintha valami miatt mégiscsak bevállalnák a pénzügyi nehézséget.

Palkovics László - 24.hu
Palkovics László - 24.hu

Palkovics László díjazás nélkül látja el a kormánybiztosi feladatokat

Palkovics László innovációs és informatikai kormánybiztos nevével az utóbbi időben gyakran találkozhattunk a Magyar Tudományos Akadémia finanszírozási gondjainak kapcsán. Most már új titulust kapott a miniszter, akit az MTI jelentése alapján „a magyar és a kínai kormány között a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról született egyezményben foglalt feladatok koordinációjáért felelős kormánybiztossá nevezték ki… két évre.”

Feladata az lesz, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszát felügyelje, a projekt kapcsán előforduló feladatokat, mint pl. a jogalkotási döntések meghozatalát kezdeményezze, és az útvonal fejlesztésénél előforduló feladatok elvégzését koordinálja. Ezen kívül a munkákkal összefüggő kormányzati-és és államháztartásért felelős miniszterrel, Bajnai Péter Benővel együttműködve végezze a nemzetközi koordinációs feladatokat, és összehangolja a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. működését, illetve a MÁV Magyar Államvasutak Zrt.-nek az erre a feladatra vonatkozó ellátását.

Palkovics László kormánybiztosi tevékenységéért külön díjazást nem kap. Munkáját közvetlenül a miniszterelnök irányítja.

A Budapest- Belgrád vasútvonal összese 350 km hosszú, ebből 166 km halad át Magyarországon, 184 km pedig Szerbián át. Nemcsak személy-, hanem teherforgalom is zajlik majd rajta keresztül. A projekt két végcélja Kína és görög pireuszi kikötő, amely között az árut Szerbián és Magyarországon át tudják a lehető leggyorsabban szállítani.

A projektet 2023-ra tervezik befejezni.

Felértékelő érzés lesz a vasúti vonal részesnek lenni

A miniszterelnök szerint ennek a vasúti útvonalnak részese lenne kiváltságos helyzet, mindent meg is tesz, hogy ne maradjunk ki belőle. A költségek lehet, hogy nem fognak forintosan megtérülni, de a „ténye felértékeli Magyarországot”.

Legyen ennyi elég, és örüljünk, hogy Kína olcsón szállíthatja áruit Görögországba, és visszafelé is ugyanezt az útvonalat választják majd. 2023-ig azonban várnunk kell, hogy a kettő között lenni „felértékelő” érzést megtapasztalhassuk.

Akár ez is tetszhet

Ez a webhely sütiket használ a felhasználói élmény növelése érdekében. A Google sütikkel elemzi a honlap forgalmát, és szabja személyre a hirdetéseket. Az oldal böngészésével hozzájárul a sütik használatához. Elfogadom Több infó